Ścieżka edukacji

Tok szkolenia

Czteroletnie, etapowe szkolenie z zakresu psychoterapii rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne. Program obejmuje najważniejsze aspekty i zagadnienia psychoterapii takie jak: diagnoza psychoterapeutyczna, psychopatologia, proces psychoterapii indywidualnej i grupowej, różnorodne formy psychoterapii określone typem patologii pacjentów i warunkami pracy psychoterapeutycznej, analityczna terapia rodzin, superwizje, własna terapia szkoleniowa, itp. Szkolenie bazuje na kilkudziesięcioletnich doświadczeniach superwizorów Centrum w stosowaniu psychoterapii opartej o paradygmaty psychoanalityczne, między innymi w warunkach służby zdrowia. Program spełnia także formalne wymogi certyfikacyjne szkolenia psychoterapeutycznego określone przez PTP.

I rok

Ten wstępny etap „Szkoły Psychoterapii Psychodynamicznej” ma zorientować uczestnika kursu w sposobie konceptualizacji psychoterapii przez szkolący zespół, dostarczyć podstaw teoretycznych do dalszego kształcenia i – poprzez doświadczenia warsztatowe – pozwolić na orientację w sposobie prowadzenia terapii.

Jednocześnie zespół KCP traktuje ten etap jako formę kwalifikacji uczestników do kształcenia na wyższym poziomie, przyjmując za podstawę selekcji następujące parametry:

  • aktualne doświadczenie zawodowe szkolącego się,
  • przyswojony zakres teorii, prezentowanej w trakcie I roku, sprawdzony testowo,
  • dojrzałość osobistą, szacowaną poprzez stosunek do obowiązujących w trakcie I etapu kształcenia norm i reguł kursu oraz sposób odnoszenia się do innych szkolących się, kadry dydaktycznej oraz personelu biura KCP.
  • zdolność do uczenia się w warunkach stwarzanych przez KCP, szacowaną subiektywnie przez kadrę kształcącą,  wynikającą z uwarunkowań historycznych, osobowościowych i interpersonalnych kursanta, w dużej mierze niedostępnych jego świadomości.

Program tego etapu jest realizowany  poprzez wykłady, seminaria oparte na przygotowanych tekstach (tłumaczenia), superwizję grupową, analizę materiałów video oraz warsztaty. Czas realizacji obejmuje cały rok szkolny, od września do połowy lipca i zawiera się w 9 spotkaniach dwudniowych oraz „wakacyjnego” zgrupowania szkoleniowego (11 dni). Łącznie: (13 godzin, 45 minut x 9 spotkań) + 98 godz. =  221 godz. szkoleniowych

Program

Wykłady

  1. „Wprowadzenie do psychopatologii” – autorski cykl wykładów dr. Piotra Drozdowskiego, trwających przez cztery lata kursu, przedstawiający pełny zakres psychopatologii w perspektywie psychiatrycznej i psychodynamiczej. Na tym etapie – zagadnienia ogólne, dotyczące psychoanalizy, kultury i leczenia.  
  2. „Psychoanalityczna teoria rozwoju osobowości” – cykl wykładowy, uzupełniony seminariami, przedstawiajacy rozwój osobowości w oparciu o integrację różnych szkół i teorii psychoanalitycznych. Treści te stanowią bazę do teorii diagnozy psychodynamiczej jak i teorii procesu terapeutycznego. Omawiana jest m.in.
    • Struktura „deficytu” rozwojowego, teorie najlepiej wg nas go opisujące, odniesienia do psychologii człowieka dorosłego i do psychopatologii,
    • Struktura „konfliktowa” osobowości”, plus j.w.
    • Kryzysy rozwojowe, ze szczególnym uwzględnieniem adolescencji,
    • Historia psychoanalizy,  podstawowe szkoły i teorie psychoanalityczne,
    • Historia psychoterapii psychodynamiczej i jej współczesna definicja.
  3. „Wprowadzenie do procesu terapeutycznego, zagadnienia podstawowe” – cykl wykładowy, wsparty seminariami i warsztatami, przybliżający szkolącym się zjawiska, reguły i technikę procesu terapeutycznego. W treści m.in.
    • Definicja patologii, pojecia: deficytu, defektu i konfliktu, dualizm: świadomość – nieświadomość, realność interpersonalna – świat intrapsychiczny, symboliczny.
    • Diagnoza psychodynamiczna: relacja terapeutyczna, regresja terapeutyczna, mechanizmy obronne, typy lęku, rola przeciwprzeniesienia w diagnozie psychodynamiczej, kwalifikacja do poszczególnych form psychoterapii psychodynamiczej, konsultacja psychiatryczna i farmakoterapia, rola superwizja w diagnozie i terapii.
    • Czynniki terapeutyczne: relacja terapeutyczna i tworzące ją zjawiska, regresja terapeutyczna, przeniesienie, projekcja, acting-out, identyfikacja projekcyjna, internalizacja przekształcajaca.
    • „Środowisko terapeutyczne”: setting i jego elementy.
    • Interwencje terapeutyczne i aktywność terapeuty w zależności od rodzaju terapii psychodynamiczej, frustracja – gratyfikacja w relacji terapeutycznej.
    • Rodzaje terapii psychodynamicznej: wglądowa, ekspresywna, wspierajaca, długo-średnio- i krótkoterminowa, indywidualna, grupowa, rodzinna, małżeńska, dzieci i młodzieży – ich istota i ogólne warunki stosowania.
  4. Etyka w psychoterapii – cykl seminaryjny, przybliżający kodeks etyczny terapeuty, jego interpretację i szczególne oraz niejasne sytuacje jego stosowania.

Intensywny Trening Wakacyjny zawiera:

  1. Wykład z procesu terapeutycznego – pogłębione treści teoretyczne.
  2. Seminarium – proces terapeutyczny, na podstawie analizy przypadków i zapisów sesji.
  3. Superwizję grupową.
  4. Warsztaty: „dialog terapeutyczy”.
  5. Rozmowy kwalifikacyjne do dalszego etapu kształcenia.
  6. Test – sprawdzian przyswojonej przez szkolących się wiedzy teoretycznej, prezentowanej w trakcie I roku Szkoły. 

II i III rok

Ten Etap składa się z dwóch form szkolenia: terapii szkoleniowej w grupie„self- experience” i edukacji teoretyczno –warsztatowej, realizowanych w trzech częściach:
I  – pierwszy rok
II – drugi rok
III – zgrupowanie szkoleniowe 6–dniowe: „Terapia grupowa, krótkoterminowa”.

Czas realizacji II roku Szkoły obejmuje dziewięć dwudniowych spotkań, raz w miesiącu, od października do czerwca.  Łącznie: (13 godzin, 45 minut x 9 spotkań) = 123 godziny, 45 minut.

Zajęcia III roku Szkoły realizowane są w trakcie dziewięciu dwudniowych spotkań, raz w miesiącu, od września do maja. Łącznie: (13 godzin, 45 minut x 9 spotkań + 50 godzin podczas WZS) = 173 godziny, 45 minut.

Plan zajęć

Piątek:
14.30 - 16.00 - Psychopatologia - wykład dr P. Drozdowski
16.15 - 19.30 - Superwizja grupowa
19.45 - 20.30 - Seminarium: proces terapeutyczny
20.30 - 21.15 - Seminarium: teorie rozwoju

Sobota:
8.45 - 19.00 - SELF- EXPERIENCE, 5 sesji x 1,5 godz. / x 18 = 180 godz.= 90 sesji / Do zaliczenia konieczność udziału w 80 sesjach!
19.15 - 20.15 - Wykład: terapia dzieci i młodzieży

Niedziela:
8.30 - 10.00 - Psychopatologia - wykład dr. P. Drozdowskiego
10.15 - 13.30 - Superwizja grupowa
13.45 - 15.15 - Seminaria: "Proces terapeutyczny" + "Teorie rozwoju"

Grupa „self-experience”

Jest to doświadczenie szkoleniowe, prowadzone w modelu analizy grupowej. Składa się z 18 spotkań, po 5 sesji dwugodzinnych na każdym spotkaniu.
Uwaga!
Jeśli szkolący się pozostaje w procesie terapii indywidualnej, którą rozpoczął przed I rokiem Szkoły, a terapia ta prowadzona jest w oparciu o paradygmat psychoanalityczny, wówczas zwolniony jest z tej części szkolenia. Aby uzyskać Dyplom Szkoły musi poświadczyć odbycie minimum 200 godzin zakończonej, szkoleniowej terapii indywidualnej.
W innym przypadku albo terapia indywidualna powinna zostać zakończona przed rozpoczęciem procesu grupowego lub ten etap szkolenia może rozpocząć się po zakończeniu terapii indywidualnej.

Wykład „Psychopatologia w ujęciu psychodynamicznym”

Jest to kontynuacja cyklu wykładowego dr. Piotra Drozdowskiego, który przedstawia psychopatologię w oparciu o teorię psychoanalityczną, z własnym komentarzem, wynikającym z wieloletnich doświadczeń w leczeniu zaburzeń psychicznych w krakowskiej klinice psychiatrycznej. W Etapie II A wykłady obejmują psychopatologię psychoz, a w kolejnym roku- etapie B- psychopatologię zaburzeń osobowości.
Uwaga!
Treści wykładów nie są  oficjalnie opublikowane!

„Superwizja w małej Grupie”

Jest formą superwizji grupowej, wykorzystującej proces grupowy do pogłębionej diagnozy relacji terapeutycznej, z edukacyjnym komentarzem superwizora. Uzupełniamy tę formę superwizji o analizę zapisu sesji.

Seminarium „Psychopatologia”

Uczestnicy szkolenia zapoznają się z treścią materiałów przygotowanych w celach dydaktycznych (tłumaczenia tekstów) dotyczących problematyki leczenia metodą psychoterapii strukturalnych zaburzeń osobowości. Metodą nauki jest dyskusja w małej grupie, inspirowana przez wyznaczonych szkolacych się, prowadzona pod kierunkiem superwizora. Nadaje on rozumieniu tekstów właściwą, z perspektywy filozofii szkoły psychoterapii, interpretację.

Seminarium „Proces terapeutyczny”

Uczestnicy szkolenia zapoznają się z treścią materiałów przygotowanych w celach dydaktycznych (tłumaczenia tekstów) dotyczących problematyki psychogenezy strukturalnych zaburzeń osobowości w ujęciu różnych teorii psychoanalitycznych (teorie relacji z obiektem, psychologia self, psychologia ego). Metodą nauki jest dyskusja w małej grupie, inspirowana przez wyznaczonych szkolących się, prowadzona pod kierunkiem superwizora. Nadaje on rozumieniu tekstów właściwą, z perspektywy filozofii szkoły psychoterapii, interpretację.

Test

Na zakończenie Etapu II (III roku Szkoły) szkolący się zobligowani są do zaliczenia testu, sprawdzającego stopień przyswojenia wiedzy z zakresu teorii prezentowanej na seminariach i wykładach. 

Zgrupowanie szkoleniowe „Terapia grupowa, krótkoterminowa”

Jest to 6-cio dniowe zgrupowanie szkoleniowe, tradycyjnie odbywające się od połowy sierpnia w ośrodku wypoczynkowo-szkoleniowym. W programie:

  1. Wykłady dr. Piotra Drozdowskiego – „Terapia krótkoterminowa”
  2. Warsztaty – „Psychoterapia w grupie”
  3. Superwizje

Szkolący uczą się terapii krótkoterminowej i grupowej wg modelu wypracowanego przez wieloletnie doświadczenia stosowania psychoterapii w warunkach kliniki psychiatrycznej, czyli psychoterapii pacjentów zaburzonych w stopniu co najmniej znacznym. Dodatkowo: szkolący się mogą spróbować swoich sił w roli superwizorów!

Kwalifikacja do ostatniego etapu „Szkoły Psychoterapii Psychodynamicznej” 

Kwalifikacja odbywa się na podstawie:

  • ankiet, dotyczących aktualnego zaangażowania zawodowego szkolących się,
  • wyniku testu,
  • aktywności superwizyjnej szkolącego się,
  • rozeznania superwizorów co do możliwości korzystania z dalszego szkolenia przez szkolącego się,
  • stosunku szkolącego się do norm i reguł obowiązujących w trakcie szkolenia.

IV rok

Na tym etapie kształcenia nauka psychoterapii odbywa się poprzez treści seminaryjne, wykładowe a zwłaszcza w oparciu o własne doświadczenia zawodowe – superwizję i analizę przypadków.

Zajęcia realizowane są w trakcie dziesięciu dwudniowych spotkań, raz w miesiącu, od października do czerwca.

Łącznie: (9 spotkań x 14 godzin + 2 spotkania wykładowe x 15 godzin) 156 godzin

  1. Wykład: dr Piotr Drozdowski –„ Psychopatologia” - jest to kontynuacja dotychczasowego cyklu, na tym etapie obejmująca tematykę parafilii, nerwic i zaburzeń jedzenia.
  2. Wykład: „Psychologia Ego a psychopatologia i psychoterapia”.
  3. Wykład: „Zastosowanie psychologii self w psychoterapii”.
  4. Superwizja grupowa – duży blok superwizji grupowej w małych grupach.
  5. Warsztat - Analiza przypadków - praca w grupie nad konstruowaniem opisu przypadków, dyskusja w oparciu o własną pracą terapeutyczną.
  6. Seminaria:
    Psychopatologia:
    R.Stoller „Perwersja. Erotyczna forma nienawiści” (r. 1-5)
    H.Nunberg „Charakter i nerwica” (9)
    G.Gabbard „Zaburzenia Lękowe” (r. 9)
    G.Gabbard „Zaburzenia Dysocjacyjne” (r. 10)
    G.Gabbard „Parafilie” (r. 11)
    G.Gabbard „Zaburzenia odżywiania, substancje” (r. 12)
    O.Kernberg „Agresja w zaburzeniach osobowości i perwersjach”
    O.Kernberg „Teoretyczne ujęcie badań nad perwersjami seksualnymi”
    O.Kernberg „Konceptualny model perwersji”
    O.Fenichel „Psychonerwice. Mechanizmy tworzenia objawu…”
    O.Fenichel „Psychonerwice. Wtórne przetworzenia objawów”
    O.Fenichel „Konwersja”
    O.Fenichel „Obsesja i Kompulsja”
    D.Shapiro „Neurotyczne Style” (rozdz. 1-7)

    Trauma, kryzys rozwojowy, autoagresja:
    Powstanie urazu, jego struktura, terapia.
    Kryzys rozwojowy a psychoterapia.
    Zagadnienia te realizowane są w oparciu o przygotowywany zestaw lektur oraz warsztaty.

    Proces i technika psychoterapii:
    G.Gabbard "Terapia długoterminowa”
    G.Gabbard "Sny i fantazje w terapii”
    H.Nunberg "Teoretyczne zasady terapii psychoanalitycznej” (r.12)
    F.Pine "Różnorodność i kierunek w psychoanalitycznej technice”
    L.Balint "Deficyt podstawowy” / Regresja terapeutyczna
    R.Wallerstein "Korektywne doświadczenie emocjonalne….”
    R.Wallerstein "Kilka uwag o wglądzie i psychoanalizie”
    R.Wallerstein "Badania kontrolne…co się dzieje ze zdobyczami terapii”
    D.Shapiro "Psychoterapia neurotycznego charakteru"
  7. Terapia systemowa – wykłady
  8. Terapia behawioralno- poznawcza – wykłady